2 kwietnia 2012

O biznesie dla IT

Zapisałem się w tym roku na prowadzone na SGH studium podyplomowe Efektywne Zarządzanie IT w Przedsiębiorstwie. Właśnie zakończył się trzeci zjazd a ja jestem niezmiennie tymi studiami oczarowany. Nawet nie chodzi o to, że te konkretne studia są tak dobrze prowadzone – chociaż są – ale o to, jak bardzo otwarcie się na tego typu wiedzę wzmacnia mój profesjonalizm w podejściu do tego czym się zawodowo zajmuję. A zajmuję się oczywiście IT.

Od dawna czułem, że brakuje mi solidnych podstaw wiedzy czysto biznesowej, ale nawet nie wiedziałem jak bardzo. Panie i Panowie, formułuję dziś tezę, że każdy specjalista IT, niezależnie od tego czy to programista, administrator, pracownik utrzymania, architekt, analityk, tester czy kierownik projektu, wszyscy pracujący w IT, bez wyjątku, powinni posiąść minimum wiedzy o biznesie. Chociażby po to, aby nie frustrować się niepotrzebnie gdy przyjdzie nam porzucić w pół drogi świetnie od strony technicznej rozwijający się projekt, czy po to aby nie denerwować się, gdy przyjdzie nam sklecić do kupy jakieś rozwiązanie które w oczach programisty jest do dupy, a jest takie, bo są duże naciski na minimalizację czasu czy kosztu wytworzenia. Porzućmy przekonanie, że tego typu zdarzenia są objawem jakichś nieprawidłowości! Mogą być ale nie muszą. Porzućmy też przekonanie, że decyzje dotyczące IT powinny zapadać w IT. My, ludzie IT często irytujemy się, gdy przyjdzie nam wdrażać rozwiązanie IT kupione przez ludzi biznesu, które to rozwiązanie nie do końca jest zgodne z naszymi preferencjami. Często całkiem niesłusznie. Dobrze jest rozumieć uwarunkowania biznesu i to jak one rzutują na IT.

Każdy powinien działać na rzecz ogólnie pojętego dobra firmy w której pracuje. Za to nam w końcu płacą i z tego czerpiemy satysfakcję. Tyle, że niekoniecznie wiemy i rozumiemy czym to ogólnie pojęte dobro jest. Zrozumienie szerszego kontekstu – kontekstu biznesowego – nie tylko pozwoli nam pozbyć się zbędnych w większości przypadków frustracji, ale także pomoże nam dobrze wykonywać naszą pracę. Niestety bardzo niewielu z pośród nas, specjalistów IT, rozumie na czym ta jakość polega, tzn. często nie wiemy co to znaczy dobrze wykonać naszą pracę, co jest ważne a co nie. To szkodzi naszym firmom, ale przede wszystkim szkodzi naszej satysfakcji i dobremu samopoczuciu. Coś z tym trzeba zrobić.

Podobnie jak to czyniłem w trakcie przygotowań do certyfikacji SCJP, będę w trakcie tych studiów notował najważniejsze, posłyszane tam myśli i publikował je w formie wpisów na niniejszym blogu. Na użytek swój własny i wszystkich tych, którzy zdecydują się te wpisy czytać.

Brak komentarzy: